"Tien zeer verschillende stukken in uitstekende vertolkingen."

Hilbrand Adema

Recensent Mattie Poels van Music Frames, mei 2015, over onze tweede cd 'Salut d'Amour':

'Als muziek goed is, maakt het niet uit op welk instrument je het speelt’ zei mijn leraar vroeger altijd. En gelijk heeft hij, getuige de nieuwe cd van het Arte Duo van saxofoniste Aubrey Snell en pianiste Lineke Lever. Het duo speelt stukken die van origine niet voor (sopraan)sax met pianobegeleiding zijn geschreven maar in deze combinatie bijzonder fraai uit de verf komen.

Het Arte Duo werd in 2001 opgericht door saxofoniste Aubrey Snell en pianiste Lineke Lever, beiden Cum Laude afgestudeerd aan het Conservatorium. Op hun cd ‘Salut d’Amour’ hebben ze gekozen voor werken met een duidelijke liedstructuur van componisten uit de 19de – begin 20ste eeuw. Muziek uit de Romantiek van Rachmaninoff, Schumann, Schubert, Seant-Saëns, Massenet, Fauré maar ook muziek uit de Nationale Scholen waar Grieg (Noorwegen) toe behoort en Elgar (Engeland) een voorloper van was. Componisten die de (volks)muziek uit hun land verwerkten in hun muziek. Al deze componisten schreven stukken van origine gecomponeerd voor viool, cello of zangstem met piano/orkestbegeleiding: door het Arte Duo uitgevoerd op (sopraan)sax en piano. Hun tweede album staat vol bekend werk waarbij sommige stukken al meerdere keren werden bewerkt voor andere bezettingen; zoals het openingslied ‘Vocalise…‘ van Rachmaninof in schitterende uitvoering van het Italiaanse duo Alvarez / Licitra op hun cd ‘Duetto‘. Aubrey Snell en Lineke Lever laten op ‘Salut d’Amour’ een nieuwe kleur horen, een nieuwe muzikale glans die door de ongebruikelijke sax/piano-combinatie voortdurend melancholie verruilt voor euforie. Zij brengen de muziek terug naar de kern waarbij de subtiel gemêleerde sax zich fraai vleit tegen de brede pianoklank. Deze beide musici vullen elkaar prachtig aan en vertolken intens de 19de eeuwse uitvoeringspraktijk. Ik zie uit naar hun vervolg-cd met (wellicht) modern repertoire waarbij dissonantie en bewegingsvrijheid nog meer tot de verbeelding spreekt.'

 

Recensent Roel Sikkema van het Nederlands Dagblad, januari 2015, geeft 4 sterren aan onze tweede cd 'Salut d'Amour':

'Le Cygne' (de zwaan) van Saint-Saëns, 'Solveigs Lied' van Grieg en de 'Méditation' van Massenet, ze behoren alle tot het bekende repertoire. Maar dat ze hier op een saxofoon, begeleid met piano, worden gespeeld, is nieuw. En dat maakt deze cd boeiend. Oude muziek in een nieuw jasje, en dat op een bijzonder fraaie manier gespeeld. Aubrey Snell weet voor deze romantische muziek de juiste toon te treffen en Lineke Lever doet wat van haar verwacht wordt. Ze begeleidt, maar doet net een beetje meer. Samen leveren ze zo een prachtige cd af. Op zich komt de combinatie van saxofoon en piano in de klassieke muziek weinig voor. Daarom is het mooi om deze werken die alle voor andere instrumentencombinaties - of voor een orkest - zijn geschreven, nu eens op deze manier te horen. Zeker wanneer dat gebeurt door deze twee geboren muzikanten.

 

Recensent rakenDra Smit van het tijdschrift Muziekwereld, december 2014, over onze tweede cd 'Salut d'Amour':

Saxofoniste Aubrey Snell en pianiste Lineke Lever werken ruim dertien jaar samen onder de naam Arte Duo. De saxofoon is een wat vreemde eend in de klassieke bijt die meer met jazz wordt geassocieerd. Beide musici laten zich daardoor echter niet storen en zijn al jaren veel gezien en gehoord op de grote klassieke podia. Hun vorige album 'One 2 Ten' was een bloemlezing uit de saxofoonmuziek van de laatste anderhalve eeuw. Op deze cd brengen ze romantische werken van Schubert, Fauré, Schumann, Saint-Saëns, Elgar, Grieg, Massenet en Rachmaninov die juist niet voor saxofoon schreven. Het resultaat is verfrissend. De bekende stukken worden in deze kleine ongebruikelijke bezetting van een ander klankaura voorzien. Een aanpak waardoor ze ook voor het 'grote' publiek nog steeds zeer toegankelijk zijn omdat de melodieën bekend zijn. Daarnaast spreekt het vanzelf dat beide dames op hoog niveau musiceren.

 

Recensent Jan de Kruijff, oktober 2014, over onze tweede cd 'Salut d'Amour':

Geen wonder dat het in 2014 al dertien jaar bestaande, volkomen op elkaar ingespeelde Arte Duo om ook in commercieel opzicht zoden aan de dijk te zetten in zijn tweede opname (na One 2 Ten) koos voor bewerkingen van bekende korte romantische werken. Massenets Méditation behoort op zichzelf wel tot het saxofoonrepertoire, maar dat het werk hier op een alt klinkt, is wel bijzonder, net zoals het niet alledaags is om Rachmaninovs Vocalise op een sopraan te horen. Net als Schuberts Ständchen, de Fantasiestücke van Schumann en Elgars Salut d’amour trouwens. Het brengt meer afwisseling in de klankkleur. De muziek als zodanig biedt een feest der herkenning in vers klankgewaad. Maar belangrijker nog is het hoge niveau der verklankingen. Aubrey Snells saxofoontoon vloeit verleidelijk heerlijk als zachte honing en Lineke Lever begeleidt, nee ondersteunt, meer dan attent. Een feestje om dankbaar te ondergaan.

 

Cd-winkel Boudisque, januari 2012, over onze eerste cd 'One 2 Ten':

Je bent klassiek musicus, jong en je wilt wat. Dus maak je een cd, liefst met onbekend intrigerend repertoire. Het Nederlandse Arte Duo, bestaande uit saxofoniste Aubrey Snell en pianiste Lineke Lever, geeft een visitekaartje af met een bloemlezing uit de saxofoonmuziek van de laatste anderhalve eeuw. Met veel onbekende romantische componisten die prachtig voor saxofoon schreven en veel twintigste-eeuwers die bewijzen dat moderne muziek soms leuk, welluidend en toegankelijk is. De uitvoeringen hebben pit, niveau en getuigen van gevoel voor de verschillende stijlen, humor en schoonheid.

 

Recensent Jan de Kruijff, september 2013, over onze eerste cd 'One 2 Ten':

Aubrey Snell en Lineke Lever vormen sinds 2001 intussen het heel hechte Arte Duo dat zich hier in een heel afwisselend, voor een deel uit goede bewerkingen bestaand programma meldt. Het is leuk om Schumanns Adagio en allegro nu eens niet met cello of hoorn maar met sopraansax en piano te horen: het karakter fleurt daar zelfs van op dankzij lichtere tonen. Het oorspronkelijk voor saxofoon en orkest geschreven (maar ook met klarinet uitgevoerde) Scaramouche van Milhaud doet het puik in de reductie met pianobegeleiding en wint aan kleur en diversiteit wanneer het nu eens niet door pianoduo (of gitaartrio) wordt uitgevoerd. Datzelfde geldt voor de overbekende Vocalise van Rachmaninov in solo pianovorm. Leuk om ook weer eens iets van Badings te horen, kennis te maken met een geestig stuk van Meijering en de voor deze combinatie gecomponeerde flamenco-achtige Czarda van de Spaanse saxofonist Pedro Iturralde.

Saxofoniste Aubrey Snell is tegen alle uitdagingen opgewassen en musiceert er energiek, expressief, aangenaam assertief en ad rem en met hoorbaar speelplezier op los en Lineke Lever ageert heel kordaat en virtuoos, nu eens begeleidend dan weer aanjagend het initiatief nemend al naar de compositie verlangt. De opname klinkt direct, vol en had hooguit de balans in luide gedeelten wat meer ten gunste van de pianiste mogen bijstellen. Verder gaat het om een fijne verrijking van het altijd nog karige saxofoonrepertoire op cd.

"Een sterk duo dat zeer uiteenlopende sferen kan oproepen."